فیلم | آیا می‌توانیم منطقی باشیم
کد خبر: 4208661
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳
حسن یوسف/10

فیلم | آیا می‌توانیم منطقی باشیم

یک محقق سبک زندگی گفت: خانواده در جامعه ما جایگاه ویژه‌ای دارد و یکی از خطوط قرمز ما به حساب می‌آید، اما ممکن است این حس یک آفت نیز به همراه داشته باشد و آن اینکه خانواده، نقطه ضعف فرد شود. باید دقت کنیم ضمن اینکه حریم خانواده برایمان مهم باشد، خدایی نکرده باعث ضعف و رفتار غیر منطقی در ما نشود.

حجت‌الاسلام حسین عباسی‌اصل، محقق سبک زندگیبه گزارش ایکنا از خوزستان، مجموعه «حُسن یوسف» راهکارهایی برگرفته از داستان حضرت یوسف(ع) برای مقابله با خشم، حسادت و افسردگی است که از سوی حجت‌الاسلام حسین عباسی‌اصل، محقق سبک زندگی ارائه می‌شود.

عباسی‌اصل در قسمت دهم این مجموعه که به همت اندیشکده سبک زندگی اسلامی تهیه شده است، با اشاره به اهمیت کنترل خشم گفت: خانواده در جامعه ما جایگاه ویژه‌ای دارد و یکی از خطوط قرمز ما به حساب می‌آید، اما ممکن است این حس یک آفت نیز به همراه داشته باشد و آن اینکه خانواده، نقطه ضعف فرد شود، یعنی هر گونه تهدید خانواده یا بی احترامی به آن باعث خشم و عصبانیت و حتی ایجاد حس انتقام در افراد بشود. باید دقت کنیم ضمن اینکه حریم خانواده برایمان مهم باشد، خدایی نکرده باعث ضعف و رفتار غیر منطقی در ما نشود. همانطور که می‌دانیم متأسفانه برخی از خشونت‌ها به دلایل خانوادگی بروز می‌یابد.

فرازی از داستان حضرت یوسف(ع) به این نکته اشاره دارد و آن زمانی است که زلیخا به حضرت یوسف(ع) تهمت می‌زند و تلاش می‌کند غیرت همسرش را برانگیزد: «وَ اسْتَبَقَا الْبابَ وَ قَدَّتْ قَميصَهُ مِنْ دُبُرٍ وَ أَلْفَيا سَيِّدَها لَدَى الْبابِ قالَتْ ما جَزاءُ مَنْ أَرادَ بِأَهْلِكَ سُوءاً إِلاَّ أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذابٌ أَليمٌ» (یوسف، 25).

همسر زلیخا که فرد منطقی به نظر می‌رسد(گرچه اشتباهاتی نیز دارد)، جلوی خشم خود را می‌گیرد و به کمک منطق خود برای روشن شدن حقیقت، تحقیق می‌کند و مشخص می‌شود خانواده او گناهکار است.

انسان منطقی، هر چند خانواده برایش مهم در مواقع بروز مسأله، توقف می‌کند، خشم خود را کنترل می‌کند، عاقلانه تحقیق می‌کند تا به یک دلیل منطقی و مسیر روشن برسد.

انتهای پیام
captcha